Matematikon
Straszne słowo „wykaż”
Z wielu opinii ekspertów w dziedzinie edukacji dowiadujemy się zaskakujących informacji. Jedną z nich jest fakt, że młodzież polskich szkół boi się zadań, które wymagają większej uwagi niż podstawienie danych do wzoru. Podejście to bywa zaskoczeniem dla nauczycieli ponieważ sami podkreślają, że w matematyce są to najciekawsze zadania. Właśnie takie trudności skłaniają do rozważań i kreatywności, nie ma tutaj jednej dobrej odpowiedzi, ważne jest dojście do konkretnego zagadnienia poprzez różne sposoby uczniów. W końcu na 20 osób można dostać 20 rozwiązań – każde inne i tak samo dobre. Uczniowie obawiają się myśleć, ponieważ ich się tego nie uczy, uczy się za to liczyć i stosować wzory.
Jednak już samo sformułowanie zadania może budzić strach i odruch ucieczki od rozwiązania. Pewna nauczycielka z polskiej szkoły zrobiła eksperyment – dwa zadania zapisane na różnych stronach w tym samym egzaminie. W jednym trzeba było ‘’wykazać’’, że pole prostokąta wynosi konkretną liczbę, za to w drugim podane były te same dane, tylko trzeba było obliczyć pole prostokąta. Na koniec eksperymentu zaskakujące było dla nauczycielki, że drugie zadanie zostało przez większość uczniów rozwiązane poprawnie, a za to pierwsze w większości było ominięte.
Wykazuje to jak bardzo polskim uczniom brakuje pewności siebie w własnych umiejętnościach, a także odwagi by czasem się mylić. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ najczęściej na lekcjach matematyki nie uczy się młodzieży kreatywnego myślenia i poprzez zdobyte już informacje kombinowania czy rozwiązywania problemu, a zastosowania twierdzenia poznanego na początku konkretnego działu.
Zostaw komentarz