Matematikon
Motywacja uczniów a zdalne nauczanie
Motywacja do nauki jest kluczową sprawą w nauczaniu. Często jest niewystarczająca, szczególnie gdy uczniowie nie widzą sensu w tym, czego się uczą. Tym bardziej zostało to ukazane w trybie nauczania zdalnego.
W nauczaniu rzeczywistym nauczyciel może zaobserwować, kto nie jest zaangażowany w prowadzoną lekcję. Nawet sprawdzenie, czy uczniowie notują omawiane zagadnienia, ocenia ich poświęconą uwagę w temacie. W nauczaniu zdalnym jest to zdecydowanie trudniej rozpoznawalne.
W zajęciach stacjonarnych nauczyciel może naukę uatrakcyjnić poprzez interesujący sposób przedstawiania zagadnień lub organizując wspólną pracę uczniów w grupach. W nauczaniu online uczeń jest wyizolowany i musi w większości sam dawać sobie radę bez możliwości nawet zapytania kolegi z ławki o powtórzenie lub wyjaśnienie danego zagadnienia. Jeśli do tego uczeń nie lubi uczyć się zdalnie, to problem się powiększa.
Są uczniowie, którym trudno jest odnosić sukcesy w nauce online. Zaliczają się do tej grupy też uczniowie, którzy nie mieli z tym problemu podczas nauki w trybie stacjonarnym. Są to przede wszystkim osoby, którym potrzebna jest pomoc oraz uwaga nauczyciela.
Dobrym pomysłem na przezwyciężenie niektórych problemów w motywacji mogłoby być tworzenie lekcji synchronicznych w podziale na pokoje. Uczniowie pracując w grupach (w pokojach) wymienialiby się doświadczeniami i motywowali wzajemnie. W zdalnym nauczaniu sprawdzają się mini projekty wykonywane w parach lub małych grupach. Uczniowie mogą kontaktować się ze sobą poprzez komunikatory lub telefonicznie.
Uczniom można pomóc na przykład poprzez wyznaczenie konkretnych terminów, prosząc o kontakt mailowy oraz poprzez odpowiedzi na pytania, ale również rozplanowując naukę na etapy, wraz z sprawdzaniem, jak praca postępuje. W przypadku uczniów nie dających sobie rady z samotną nauką, warto skontaktować się z nimi indywidualnie oraz pomóc w zaplanowaniu ich własnego harmonogramu nauki.
Comments are closed
Ostatnie komentarze